Artykuł sponsorowany

Body positive, czyli akceptacja siebie na co dzień

Body positive, czyli akceptacja siebie na co dzień

Choć nurt body positive na świecie istnieje już od dawna, tak naprawdę dopiero od jakiegoś czasu obserwujemy w Polsce prawdziwy boom na ten sposób myślenia i jego propagowanie. Zdominował nie tylko social media, ale również zapoczątkował rewolucję w kampaniach reklamowych świata mody i stał się inspiracją dla wielu pięknych i wartościowych akcji społecznych. Czym dokładnie jest body positive, czyli mówiąc po polsku ciałopozytywność? Jaki ma związek z fat shamingiem i akceptacją siebie? Jakie są główne założenia tej filozofii i dlaczego warto dążyć do tego, by poczuć się dobrze we własnym ciele?

Czym jest body positive?

Body Positive Movement, czyli ruch ciałopozytywności powstał ponad 50 lat temu, w odpowiedzi na coraz częściej spotykaną dyskryminację z powodu wyglądu ludzi, a także diagnozowane problemy z odżywianiem. Głównym założeniem tej filozofii jest to, że piękno tkwi nie w określonym kanonie, lecz w normalności i różnorodności. Motto ruchu body positive to „Wszystkie ciała są dobre: te szczupłe, w pocie czoła wypracowane na siłowni, te pełniejsze, z cellulitem, rozstępami czy fałdkami na brzuchu”. Osoby akceptujące swoje ciało takim, jakim jest, są życzliwe zarówno dla siebie samych, jak i dla innych osób, dając przyzwolenie na korzystanie z życia w pełni, bez ograniczeń związanych z naszym wyglądem.

Fat shaming, czyli uprzedzenia i dyskryminacja

Nurt body positive bezpośrednio łączy się z fat shaming, czyli niekorzystnym zjawiskiem, które zwłaszcza w ostatnich latach, poprzez popularyzację social mediów, mocno nasiliło się w naszym społeczeństwie. Przede wszystkim wśród młodych osób. Czym jest fat shaming? To mówiąc najprościej wszelkiego rodzaju działania, wywołujące w osobach otyłych poczucie wstydu. Mogą to być zarówno nieprzyjemne komentarze, wyśmiewanie, docinki czy hejt w sieci, jak również wszelkiego rodzaju uwagi i udzielane mimowolnie porady, dotyczące wagi i wyglądu naszej sylwetki. Co ważne, fat shaming może być kierowany nie tylko w stronę osób trzecich, ale również nas samych, np. pod postacią ciągłego narzekania na swoją wagę i figurę i prowadzenia nieustannych rozmów na temat diet, chudnięcia i kontrolowania wagi. Choć w znaczącym odsetku fat shaming dotyczy płci pięknej, coraz częściej mierzą się z tym zjawiskiem również mężczyźni, u których akceptacja siebie wbrew pozorom również może utrudniać cieszenie się życiem na co dzień.

body-positive-czy-fat-shaming

Zasady ruchu body positive

Jakie są główne założenia nurtu ciałopozytywności? Na czym polega akceptacja siebie i innych? To przede wszystkim:

  1. Zrozumienie, że każdy z nas jest inny i nie ma jednego, uniwersalnego kanonu piękna. Gdy uświadomimy sobie, że nie ma ludzi idealnych (a obrazy przedstawiane w social mediach często poddawane są mocnemu retuszowi) i każdemu ma prawo podobać się co innego, łatwiej będzie nam dostrzec irracjonalność swoich kompleksów i pogodzić się z nimi.
  2. Otoczenie się samoopieką zamiast dążenia za wszelką cenę do wyimaginowanego ideału. Warto skupić się przede wszystkim na tym co jest zdrowe i korzystne dla nas samych, czyli zamiast restrykcyjnych diet eliminacyjnych, przestrzegać zdrowego, odpowiednio zbilansowanego sposobu leczenia, wybieranie aktywności ruchowej, która sprawia nam prawdziwą radość czy stawianie na wygodny ubiór, w którym czujemy się komfortowo.
  3. Zrezygnowanie z oceniania innych po wyglądzie i narzucania im swojej estetyki. Skoro chcemy być body positive, powinniśmy akceptować nie tylko swoje mankamenty, ale również niedoskonałości innych osób, bez zbędnych komentarzy i ocen.
  4. Pozbycie się poczucia winy i wstydu związanych z własną niedoskonałością i brakiem dopasowania do aktualnych schematów piękna. Skupienie się na pozytywnych, a nie negatywnych aspektach danej sytuacji, np. pięknej, słonecznej pogody czy wyjścia na plażę.
  5. Zrozumienie, że sami wyznaczamy swoje wzorce i decydujemy o tym, co chcemy zrobić z własnym ciałem. Żadna z czynności dotyczących naszego ciała, nawet tak powszechna jak golenie nóg czy pach nie powinna być wykonywana pod przymusem, bądź w wyniku presji innych osób z naszego otoczenia, lecz w wyniku naszego świadomego, dobrowolnego wyboru.

Co daje akceptacja siebie na co dzień?

akceptacja-siebie

Założenia ruchu body positive nie odnoszą się jedynie do osób, u których obserwujemy dodatkowe kilogramy, ale także takich, które borykają się z problemem blizn, niedoskonałości skóry, wad rozwojowych układu kostnego i wielu wielu innych. Akceptacja siebie i życie zgodnie z ruchem body positive pozwala przede wszystkim odczuć ogromną ulgę i wolność, którą często sami sobie ograniczamy, przejmując się niepotrzebnie opiniami otoczenia. Dzięki temu nie będziemy więcej musieli przejmować się narzuconymi przez nas samych ograniczeniami, zniknie związany z dążeniem do upragnionego celu stres i nieustanna presja. Body positive pozwala w końcu pogodzić się z samym sobą i przestać być własnym wrogiem.  

Filozofia body positive pozwala również otworzyć się na kontakty z innymi ludźmi i spojrzeć na nich w całkiem nowy sposób, bez zazdrości i z większym szacunkiem. Co więcej, w myśl body positive dążyć będziemy podświadomie do otoczenia się pozytywnymi osobami, odsuwając na bok te toksyczne.      

Jedyne, o czym należy pamiętać, to to, by nie popaść ze skrajności w skrajność. Akceptacja siebie i body positive ma bowiem na celu zatroszczenie się o nasze ciało i duszę, dlatego więc wciąż należy pamiętać o tym, by respektować potrzeby swojego organizmu i troszczyć się każdego dnia przede wszystkim o higienę osobistą i zdrowie.

dystans-do-samego-siebie-to-podstawa-body-positive

Jak być body positive?

Choć akceptacja siebie i idea body positive brzmi pięknie, nie każdy z nas potrafi od razu wcielić wszystkie te założenia w życie. Niejednokrotnie bowiem, body shaming, samokrytyka i kompleksy są w nas głęboko zakorzenione od wielu lat. Jak zmienić myślenie na swój temat i stać się bardziej ciałopozytywnym? Oto kilka prostych wskazówek, które możesz od razu wdrożyć w życie:

  • Skończ z krytyką innych – body positive to nie tylko ciałopozytywność w stosunku do siebie, ale również do innych. Postaraj się nie zwracać uwagi na wygląd innych, każdy ma prawo wyglądać i ubierać się tak jak chce.
  • Podchodź z dystansem do social mediów – większość zawartości social mediów jest przepuszczana przez filtry zwiększające atrakcyjność. Zamiast obserwować osoby, które regularnie stosują filtry upiększające czy ukrywające niedoskonałości, postaw na wartościowe konta osób, które są przeciw retuszowi i sztucznemu „upiększaniu”. Samemu też zaprzestań retuszu zdjęć.
  • Ciesz się z drobnych przyjemności – cheat meal, nieplanowany zakup czy leniwie spędzony dzień potrzebne są od czasu do czasu każdemu z nas. Zamiast robić sobie wyrzuty – ciesz się chwilą i doceń płynącą z nich przyjemność.
  • Przygotuj dla siebie domowe spa – choć niektórzy z nas uważają rytuały pielęgnacyjne za oznakę próżności, tak naprawdę są one doskonałą okazją nie tylko do tego, by zadbać o kondycję naszej skóry, ale również zredukować stres i ukoić zmysły. Choć nie zawsze pozwolą one zlikwidować niedoskonałości, z pewnością dostrzeżemy ich dobroczynne działanie.
  • Poproś innych, by powstrzymali się od oceniania Ciebie – jeżeli często spotykasz się z komentarzami ze strony swoich bliskich na temat swojego wyglądu, poproś ich wprost, by powstrzymali się od słów krytyki. Świadomość bycia pod ciągłą obserwacją ze strony innych, dodatkowo nasila niekorzystne zachowania i może wywoływać fat shaming w stosunku do samego siebie.
  • Stosuj pozytywną afirmację – doskonale zdajemy sobie sprawę, że zmiana myślenia nie jest taka prosta. Dlatego za każdym razem gdy skierujesz w stosunku do siebie samego jakieś negatywne myśli, zatrzymaj się i powiedz sobie co najmniej jeden szczery komplement, nie ma znaczenia czy będzie on dotyczył wyglądu, cech charakteru, czy też podejmowanych przez Ciebie działań.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.