Materiał Partnera

Czym się różnią dania wegańskie od wegetariańskich?

Czym się różnią dania wegańskie od wegetariańskich?

W ostatnich latach coraz więcej osób decyduje się na eliminację produktów zwierzęcych ze swojego codziennego jadłospisu. Niektórzy wybierają taki sposób odżywiania ze względu na troskę o dobro zwierząt, pobudki światopoglądowe związane z ochroną naszej planety lub mając na uwadze powody czysto zdrowotne. Czym jednak różnią się dania wegańskie od wegetariańskich? Dowiedz się z poniższego artykułu.

Weganizm i wegetarianizm – różnice

Wśród osób nieobeznanych z tematem niejedzenia mięsa różnica pomiędzy weganizmem a wegetarianizmem może zostać łatwo pominięta, choć jest ona zasadnicza. Zarówno wegetariańskie, jak i wegańskie dania pozbawione są w swoim składzie mięsa, niemniej nie są to pojęcia tożsame. Dieta wegetariańska polega bowiem na wykluczeniu z posiłków wszystkich rodzajów mięsa, jednak dopuszczane jest spożywanie w niej jajek oraz produktów nabiałowych, takich jak sery, mleko czy jogurty.

Dieta wegańska jest natomiast pod tym kątem bardziej restrykcyjna i wiąże się z jedzeniem wyłącznie produktów roślinnych, które możesz z łatwością znaleźć w sklepach ze zdrowymi artykułami spożywczymi, takich jak Wa-Bi. Poza niespożywaniem mięsa dieta ta polega na eliminacji z menu wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, a więc również nabiału, jajek i żelatyny, a nawet miodu. Posiłki oparte są na owocach, warzywach, grzybach, produktach zbożowych, roślinach strączkowych czy orzechach.

Zbilansowana dieta

Rezygnacja z jedzenia mięsa może okazać się bardzo zdrową decyzją, jednak decydując się na to, należy pamiętać o zachowaniu zbilansowanej diety. Przygotowanie pełnowartościowych posiłków wegetariańskich nie powinno sprawiać większych trudności, a z dodatkową pomocą przychodzą miejsca i cateringi, z których możesz zamówić rozmaite gotowe dania wegetariańskie.

Niemniej osoby na diecie wegańskiej powinny starannie zadbać o dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych wartości i minerałów, takich jak wapń, żelazo, kwasy tłuszczowe omega-3 czy cynk. Niektóre witaminy ciężko uzupełnić samym jedzeniem, dlatego warto zastanowić się wówczas nad stosowaniem odpowiedniej suplementacji tych substancji.

Wegański styl życia

Niejedzenie mięsa – zarówno przez wegan, jak i wegetarian – często łączy się również ze zrównoważonym stylem życia, a także świadomym wyborem pozostałych artykułów. Osoby unikające mięsa w swojej diecie często rezygnują z wełnianych swetrów, skórzanych torebek, pasków, butów czy innych akcesoriów, których wykonanie mogło być opłacone cierpieniem zwierząt. Zwracają oni uwagę także na kosmetyki, których używają, aby nie były testowane na zwierzętach.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję