Jak się ubrać do pracy? Moda biznesowa bez tajemnic!

Spis treści
- Dress code w pracy: czy naprawdę jest wymagany?
- Czym jest dress code i jakie wyróżnia się jego typy?
- Rodzaje ubrań do pracy, czyli biurowa etykieta
- Jak zastosować porady w praktyce, czyli wskazówki w kwestii stroju biurowego
Pracujesz w małym biurze lub dużej korporacji? Jesteś pracowniczką kancelarii, banku lub urzędu? Masz na co dzień kontakt z klientem? Dopiero zaczynasz karierę w biznesie lub nie wiesz, jak się ubrać do pracy? Dowiedz się wszystkiego o obowiązującym dress codzie. Poznaj style mody biurowej i główne zasady, które pomogą Ci skompletować ubiór do pracy.
Dress code w pracy: czy naprawdę jest wymagany?
Według najnowszych badań portalu Pracuj.pl, aż 49% ankietowanych Polaków pracuje w firmach, w których panuje względna swoboda w doborze stroju. Przy tym aż 51% badanych przyznaje, że obowiązkowa etykieta nie zniechęciłaby ich do udziału w rekrutacji. Co ciekawe, artykuł 104 Kodeksu Pracy informuje o prawach i obowiązkach pracodawcy odnośnie wyposażenia osób zatrudnionych w odzież i obuwie robocze. Zasada obejmuje pracowników określonych branż na przykład banków, sądów, kancelarii adwokackich lub urzędów, a także pracowników korporacji, którzy mają kontakt z klientem i reprezentują firmę lub usługi. Wszystko zależy jednak od rodzaju przedsiębiorstwa. O tym, czy w firmie obowiązuje określony strój biznesowy, możesz zapytać rekrutera na rozmowie kwalifikacyjnej.
Czym jest dress code i jakie wyróżnia się jego typy?
Dress code to modowy savoir-vivre. Jest zbiorem zasad dotyczących ubioru i wyglądu w pracy lub na spotkaniu biznesowym. Obowiązujący dress code dzieli się na style:
- Casual lub active – nieformalne, codzienne w wydaniu luźnym lub sportowym
- Business: attire, smart i casual – codzienny strój biznesowy, klasyczny, pośredni lub swobodny
- Black tie, white tie i morning dress – formalne, przeznaczone na dzień i na wieczór na większe przyjęcia
Zasady obowiązują na całym świecie, zróżnicowane pod względem rasy, klasy społecznej, religii czy tradycji. Warto je znać, bo dzięki nim będziesz wiedzieć, jak się ubrać na każdą okoliczność.
Rodzaje ubrań do pracy, czyli biurowa etykieta
Zdaniem ekspertki mody i producentki wydarzeń w branży fashion Anny Puśleckiej, ubiór pracowników wpływa na zewnętrzny wizerunek firmy. Dlatego, jeśli Twój pracodawca lub stanowisko wymaga profesjonalnego wyglądu, przyda Ci się wiedza na temat stylów mody biznesowej w Polsce:
- Business (informal) attire. Strój zakładany na spotkania biznesowe przez osoby na wysokich stanowiskach na przykład polityków i dyplomatów. Wyróżnia się dwie wersje: dzienną i wieczorową. Strój formalny obowiązujący na biznesowych kolacjach lub bankietach.
- Business smart (corporate). Cechuje się schludnością, profesjonalizmem i stanowi elegancką, bardziej formalną wersję stylu casual. Wymagany na co dzień w pracy administracyjnej, agencjach reklamowych czy informatycznych.
- Business casual. Styl biurowy swobodniejszy od formalnego.
Niektóre firmy korporacyjne wprowadzają tak zwane Casual Friday. Stylizacje do pracy stają się wtedy luźniejsze. Zestawy ubrań w stylu business casual sprawdzą się podczas szkoleń, firmowych wyjazdów czy dni wolniejszych od spotkań biznesowych.
Jak zastosować porady w praktyce, czyli wskazówki w kwestii stroju biurowego
Wizerunek profesjonalisty w pracy uzyskasz przez wysokiej jakości ubrania. Jak radzi Anna Puślecka, warto zainwestować w uniwersalne zestawy złożone z dwóch kompletów. Pierwszego składającego się z marynarki i spódnicy oraz drugiego stworzonego z marynarki i spodni. Uzupełnią je dodatki w postaci dopasowanych koszul, bluzek, spódnic, spodni i prostej sukienki do biura, które posłużą za bazę.
Pełne komplety odzieży zbudujesz z kostiumów, żakietów lub garniturów o klasycznym kroju zestawionych z dopasowanymi spodniami. Najlepszym modelem są w kant, sięgające co najmniej do kostki. Spódnica do pracy powinna być nie krótsza niż do kolan. Ponadczasowe i uniwersalne są proste lub ołówkowe fasony z dopuszczalnym rozporkiem. Unikaj natomiast falban i ekscentrycznych krojów na przykład w formie klosza lub bombki. Bluzki lub koszule nie mogą być zbyt obcisłe. Mały dekolt i dobry gatunek: bawełna i jedwab, to podstawa dobrego wyglądu w biurze czy urzędzie. W kwestii kolorystyki postaw na neutralne barwy. W pracy sprawdzą się odcienie bieli, czerni, szarości, brązu, granatu, morskiego, błękitu i pasteli.
Ostatnim elementem mody biurowej jest obuwie. Buty muszą zakrywać palce i pięty. Polecane są wysokie obcasy, mokasyny i sztyblety. Rajstopy lub pończochy powinny być cieliste, a dodatki w formie biżuterii dyskretne. Zamiast dużych wiszących kolczyków wybierz delikatny naszyjnik, skórzany zegarek, pasek lub torebkę. Stylistka Agnieszka Martyna odradza natomiast noszenia lakierowanych szpilek, krótkich spódnic, niskiej jakości ubrań, eksponowania logo marek czy zakładania podkoszulka pod marynarkę. Dopiero biorąc pod uwagę wszystkie te wskazówki, możesz skompletować garderobę do pracy.
Źródła:
Dziennik Bałtycki, Dresscode.pl,Interviewme, Praca.pl, Businessinsider.pl, Brief.pl, Gemius
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Kudłate Szczęście Zuzanna Nyga
Fryzjerstwo - salony, usługi woj. pomorskie80-809 Gdańsk, Rogalińska 6A lok. 1U
-
Aleksandra Potrykus Fryzjerstwo
Fryzjerstwo - salony, usługi woj. pomorskie84-100 Puck, Nowy Świat 4
-
Beauty Bar Małgorzata Rutkowska
Kosmetyka - usługi woj. zachodniopomorskie72-510 Wolin, Wojska Polskiego 26B
-
Helios Małgorzata Modrzejewska Autoryzowany Gabinet Kosmetyczny Thalgo
Kosmetyka - usługi woj. kujawsko-pomorskie85-011 Bydgoszcz, Śniadeckich 3