Na czym polega crossfit?

Na czym polega crossfit?

Crossfit to dość młody program treningowy, który dzięki swojej skuteczności szybko zyskał sporą popularność. Na przełomie ostatniego tysiąclecia ten typ aktywności rozpoczęli kalifornijscy policjanci, a za ich przykładem poszły inne służby mundurowe. Obecnie crossfit święci triumfy w wielu krajach na różnych kontynentach. W tym artykule przybliżymy czytelnikom, co właściwie kryje się za tym interesującym programem treningowym.  

Co to jest crossfit?

Crossfit to połączenie treningu kondycyjnego i siłowego, które ma na celu usprawnić 10 najważniejszych cech motorycznych trenującego, czyli:

  • siłę,
  • moc,
  • wydolność naczyniowo-oddechową,
  • szybkość,
  • wytrzymałość,
  • zwinność,
  • równowagę,
  • koordynację,
  • precyzję ruchu,
  • gibkość.

Osoby uprawiające crossfit chwalą sobie przede wszystkim jego skuteczność i różnorodność. Dużą zaletą jest również elastyczność tego programu treningowego, który z łatwością można dostosować do dzieci, początkujących, a nawet osób starszych. Oczywiście, crossfit stanowi domenę sportowców i w obiegowej opinie uznawany jest za mocno wymagający.  

Jednak specjaliści polecają crossfit tym, którzy pragną schudnąć, wymodelować swoją sylwetkę, poprawić rozwój masy mięśniowej, zyskać wytrzymałość fizyczną czy tym, którzy znudziła się już siłownia.

Crossfit – ćwiczenia

Trening dnia w tym programie ćwiczeń przebiega na podstawie wyznaczonych etapów.

Etap 1

Jak każda aktywność fizyczna tak i crossfit rozpoczyna się od rozgrzewki, która pozwala uniknąć kontuzji podczas kolejny ćwiczeń. Na rozgrzewkę przeznacza się zazwyczaj około kwadransa.

Etap 2

Kolejny etap polega na skupieniu się na poprawności wykonywanych ćwiczeń. Warto pamiętać, że tylko precyzyjnie wykonywane ćwiczenia będą procentować w przyszłości i znacznie zmniejszą prawdopodobieństwo urazu.

Etap 3

Ten punkt nazywany jest WOD, czyli Workout of the Day. Polega na wykonywaniu ćwiczeń w odpowiedniej kolejności i ustaloną liczbę razy (w zależności od potrzeb i stopnia zaawansowania). Ważne jest to, żeby przerwy pomiędzy kolejnymi ćwiczeniami były bardzo krótkie, albo najlepiej – nie było ich w ogóle. Dla przykładu mogą być to: przysiady, pompki, brzuszki i podciąganie na drążku. Oczywiście, do ćwiczeń można używać także urządzeń – prostych jak skakanka lub bardziej skomplikowane jak bieżnia. Na WOD przeznacza się zazwyczaj około 20 minut.

Etap 4

Ostatni etap polega na wyluzowaniu się po ćwiczeniach, czyli rozmasowaniu mięśni, uspokojeniu oddechu. Ta część powinna trwać około 10 minut, tak, aby nasz organizm odpowiednio zszedł z wysokich obrotów.

Dużą zaletą crossfitu jest fakt, że poza miejscami, w których zajęcia prowadzą profesjonaliści, można uprawiać go z powodzeniem w domu. Nie wymaga on wielu specjalistycznych urządzeń ani dużej ilości czasu. Kilka powtórzeń brzuszków, pajacyków, skłonów czy pompek i mamy codzienny trening za sobą. Jeśli będziemy powtarzać go regularnie, po czasie efekty przyjdą same.

Crossfit a cross-training – różnice

Te dwie nazwy aktywności fizycznych często bywają używane zamiennie. W tym artykule opisaliśmy crossfit w wersji bez rywalizacji z wynikami innych zawodników, przez co równie dobrze moglibyśmy nazywać go cross-traningiem, który polega na rywalizacji z ograniczeniami własnego organizmu. Jedno jest pewne, oba programy treningowe polegają na przekraczaniu granic. Z tym, że crossfit w większym gronie bywa bardziej pobudzający do działania, bo doskonale wiadomo – nic tak nie mobilizuje, jak chęć pokonania sportowego przeciwnika.  

Crossfit zawdzięcza swoją popularność skuteczności i różnorodności. Można uprawiać go w różnych celach – muskulatury czy zrzucenia zbędnych kilogramów. Ten typ programu treningowego pasuje świetnie do współczesności, w której na nic nie mamy czasu. Crossfit nie wymaga wielu godzin treningu, ba, w niektórych przypadka nie wymaga nawet wychodzenia z domu. Więc nie pozostaje nam nic innego, jak zachęcić wszystkich do rozpoczęcia już dziś!

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.